Olabildiğince teknik terimler ve jargondan kaçının
Çift anlamlı ve yanlış anlaşılabilir kelimelerden uzak durun
Duygusal sözcükler kullanmayın
Belirsiz ifadeleri ayıklayın
Saldırgan ve kırıcı soruları eleyin.
Soruları kısa ve basit tutun.
Çift namlulu(bir soruda iki soru) sorular sormayın
İnsanlarda prestij kaygısına yol açacak sorular sormayın.(örn. yani arabanızın markası nedir? sorusu arabası olmayan insanları yalandan bir araba markası yazmaya yönlendirebilir.)
Hassas konularda dolaylı sorular sorun. Örneğin x konusunda araştırmacılar ne düşünüyor? gibi.
Kapalı uçlu sorularda olası tüm cevapları kapsayın. (özellikle sıklık zarfları konusunda)
Bazı kapalı uçlu soruların yanlış yönlendirme yapmaması için "bilmiyorum" seçeneğini ekleyin.
Yönlendirici sorular sormayın.
Anketi olabildiğince kısa ve öz tutun.
Özendirici teşvikler ve primler kullanmaya çalışın.(bütçenize göre)
Filtre sorular kullanarak gereksiz sorular ile zaman kaybetmeyi engelleyin.
Kolay sorular ile başlayın.
Karışık ankette açık uçlu soruları sona bırakın.
Soru tipi ve uzunluklarında çeşitlilik meydana getirmeye çalışın.
Soruları konulara göre gruplandırarak sorun.
Sorular ve şıklar arasındaki boşlukları geniş tutun.
Kişisel bilgileri anketin sonunda sormak daha kullanışlıdır.
Gereğinden bir dirhem fazla kişisel bilgi sormayın.
Ürettiğiniz anketi bir pilot çalışma ile test edin.Burada yardımcılar, meslektaşlar ve danışmanlarınızın önerilerini alın. Katılımcı grubuna benzer bir plot grupta uygulama ile soruların yapısı hakkında yorumlarını toplayıp değerlendirin.
Anketin katılımcıların hayatları ve ilgileri ile paralel olmasına çalışın.
Dil sorunlarını çözün
Mümkünse katılımcılara bir çeşit çıkar sağlayın. İşbirliği yüksek katılımcılar seçin
Yönergelerin açık, yeterli ve anlaşılır olmasını sağlayın.
Araştırmanın neden ve sonuçları konusunda katılımcıları bilgilendirin.
Etik Kod konusunda katılımcıların güvenini kazanın
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder