Birbirleriyle orta düzeyde ya da oldukça ilişkili değişkenleri birleştirerek az sayıda ancak bağımsız değişkenler elde etmede kullanılan çok değişkenli analiz tekniklerinden biridir. İlk olarak 20.yüzyılın başlarında Spearman tarafından geliştirilen faktör analizinin yaygın kullanımı, bilgisayar teknolojisinde 1970’li yıllarda yaşanan hızlı gelişme ile mümkün olabilmiştir. Faktör analizinin uygulanma alanları çok geniştir. Genellikle psikometrik testler, sosyal bilimler, pazarlama, ürün yönetimi ve yöneylem araştırması gibi alanlarda yaygın olarak kullanılmaktadır.
Faktör analizi, analizin amacı dikkate alındığında keşfedici (exploratory),
ve doğrulayıcı (confirmatory) olmak üzere iki temel yönteme ayrılmaktadır.
Araştırmacının ölçtüğü faktörlerin sayısı hakkında bir bilgisinin
olmadığı, belli bir hipotezi sınamak yerine, değişkenlerden hareketle faktör
bulmaya ve bu faktörlerin yapısı hakkında bir bilgi edinmeye çalıştığı
inceleme türlerine keşfedici faktör analizi (exploratrory factor analysis)
denir.
Araştırmacının kuramı doğrultusunda geliştirdiği bir hipotezi test
etmeye yönelik incelemelerde kullanılan analiz türü doğrulayıcı faktör analizi
(confirmatory factor analysis) olarak tanımlanır.
Problem tanımı ve veri toplama:
Bu aşamada faktör analizinin kullanım amacı, analizde kullanılacak
değişkenlerin teori, literatürde bulunan araştırmalar, araştırmacının tecrübesi
ve bilgisi doğrultusunda belirlenmesi ve uygun ölçüm araçlarıyla veri
toplanması gerekmektedir.
Korelasyon matrisinin oluşturulması:
İkinci aşamada analizde yer alan değişkenlerin ilişkiyi ifade eden
korelasyon matrisi oluşturulur.
Faktör sayısına karar verme:
Korelasyon matrisi temel alınarak uygun bir faktörleştirme tekniği
seçilir ve çözüme başlanır.
Faktör eksen döndürme:
Faktor matrisine ulaşıldıktan sonra, faktörleri temsil eden
eksenlerde kaydırmalar vb çeşitli işlemler yardımıyla faktörler yorumlanır.
Faktör analizinin matematiksel temeli karmaşıktır. Dolayısıyla iyi
bir faktör analizi için değişkenler sınırlandırılmalı ve birbiriyle ilişkili, veri
setini en iyi şekilde temsil edecek şekilde düzenlenmelidir. En önemlisi ise
ulaşılan sonuçlar istatistiksel olarak anlamlı olmalıdır. İstatistiksel olarak
anlamlılık bir araya getirilen değişkenlerin gerçekten bir araya getirilip
getirilmeyeceği, araştırmanın sonucu mantıksal süzgeçten geçirilmedir. Ayrıca
kullanılan verilerin yapısı ve bu analize uygun olup olmadığı da yapılan
araştırmanın istatistiksel olarak anlamlı olabilmesi için önemlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder